Niemiecka firma Bayerische Brücken wygrała przetarg na budowę autostrady wschód-zachód (A0),
wiodącej z Reykjavíku do Seyðisfjörður. Trasa A0, o długości ok. 500 km,
musi siłą rzeczy przechodzić przez lodowiec Vatnajökull.
Odcinek autostrady na lodowcu bedzie miał
niecodzienne podłoże, więc przy budowie będą musiały być zastosowane specjalne technologie.
Konstrukcja odcinka autostrady na lodowcu, według projektu inżynierów z Bayerische Brücken, będzie zawierać specjalne
podpory - pływaki, które zapewnią stabilność szosy, nawet w przypadku topienia się lodowca.
Aby stopy pływaków nie ślizgały się po lodzie, zostaną zaopatrzone w specjalne raki.
Budowa autostrady ma zakończyć się do roku 2010.
Już teraz myśli się o drugiej, podobnej inwestycji.
Jest mianowicie w planach budowa podziemnej trasy (A1/2) Reykjavík - Akureyri.
Ze względu na ruchy tektoniczne i jeziora magmy, podziemny tunel będzie posiadał specjalne, żaroodporne
przeguby, które w razie rozszerzania się płyt tektoniczych, będą zmieniały swą długość bez szkody
dla samego tunelu.
O kontrakt na budowę tunelu stara się już firma NOR-way.
Copyright © 2003-2006 ICELAND.PL
Wszelkie prawa zastrzezone - All rights reserved
|
|