17.03.2006r.

Islandzki kalendarz na przestrzeni dziejów


Określając daty, czy mówiąc o stosowanym na przestrzeni dziejów Islandii systemie kalendarzowym, często dochodzi do nieporozumień. Podczas, gdy kościół islandzki używał kalendarza juliańskiego, ludzie posługiwali się swoim własnym kalendarzem, opartym na porach roku i czynnikach klimatycznych. Rok był podzielony w prosty sposób na dwie równe części - Zimę i Lato. Wiek człowieka był liczony nie w latach a w "zimach", zgodnie ze zwyczajem, który do tej pory używany jest w stosunku do żywego inwentarza. Początek lata był odpowiednikiem nowego roku. Rok był podzielony ponadto na miesiące księżycowe - od jednego księżyca do drugiego, czy od jednej pełni księżyca do drugiej. Odliczanie dni nie było dokładne, szczególnie w miesiącach letnich, kiedy noce są jasne i trudno jest dostrzec księżyc.

System, o którym mowa, ulegał modyfikacjom, aż w końcu przyjęto podział na 7-dniowe tygodnie, a więc kalendarz składał się z 52 tygodni i 12 miesięcy po 30 dni, plus 4 dni. Jednak dawało to w sumie tylko 364 dni. Kalendarz staroislandzki dopuszczał więc dodawanie jednego tygodnia latem, co 5 lub 6 lat, które nosiło nazwę sumarauki (ekstra lato), by wprowadzić poprawkę na tę rozbieżność.

Po wprowadzeniu chrześcijaństwa ok. 1000 roku, stary kalendarz był stopniowo przerabiany, by dopasować go do kalendarza juliańskiego, choć ten proces nie został prawdopodobnie zakończony do 1200 roku. Kalendarz staroislandzki jest jedynym znanym przykładem w Europie północnej, alternatywnego kalendarza, istniejącego równolegle z oficjalnym kalendarzem kościelnym. Jest kilka różnych wyjaśnień tego zjawiska. Po pierwsze, wiele praw Republiki Islandii (ustanowionej w 930 roku) było powiązanych z czasem odliczanym na podstawie starego kalendarza, więc zmiana kalendarza wymagałaby zmian w prawie. Po drugie, chrześcijaństwo nie było Islandii narzucone, ale przyjęte dobrowolnie, przez kompromis osiągnięty na zebraniu Alþingi, a ustanowione prawa i umowy dotyczące świeckich spraw zachowały ważność. Ani z administracyjnych ani z religijnych powodów, nie było nagłej potrzeby, natychmiastowego zniesienia starego kalendarza. I wreszcie po trzecie, istniejący kalendarz miał trochę przekłamań, a zarazem był w przeszłości łatwo korygowany i zmieniany, co czyniło go możliwym do dostosowywania do wymagań kalendarza kościelnego.

Podczas, gdy kościół używał swojego kalendarza, farmerzy i rybacy niezmiennie korzystali ze staroislandzkiego. Dopiero w XVIII wieku, ludzie świeccy zaczęli używać łacińskich nazw miesięcy. Chociaż daty urodzin ludzi były zapisywane w księgach kościelnych, jako miesiąc i dzień, to każdy człowiek używał swojej daty urodzin, jako dany dzień w danym tygodniu zimy lub lata.

Ludzie używali też nazw starych miesięcy księżycowych. Powszechnie stosowano takie nazwy miesięcy jak: þorri (rozpoczynający się od ok. trzeciego tygodnia stycznia), góa (od trzeciego tygodnia lutego), czy einmánuður (od trzeciego tygodnia marca).

Inne miesiące miały wiele różnych nazw: w "Eddzie" Snorri'ego Sturlusona (1178-1241), spotykamy takie określenia na miesiące letnie: gaukmánuður (miesiąc kszyka), sátíð (czas siewu), eggtíð (czas jajek), stekktíð (czas jagniąt), sólmanuður (miesiąc słońca), selmanuður (miesiąc wypasania), heyannir (czas siana), kornskurðarmanuður (miesiąc zbioru kukurydzy) i haustmanuður (miesiąc jesienny). Pierwszy miesiąc zimy miał nazwę gormanuður (krwawy miesiąc - sezon uboju inwentarza), drugi to ýlir (miesiąc świątecznych chłopców; odpowiedniki naszego mikołaja) lub frermanuður (miesiąc zamarzania), trzeci - mörsugur (czas ssania tłuszczu) lub hrútmanuður (miesiąc barani).


Rysunek przedstawia podział roku w kalendarzu staroislandzkim na sezony i miesiące, w odniesieniu do miesięcy kalendarza kościelnego.

Kalendarz juliański, używany od czasów Juliusza Cezara, wykazywał niedokładność, która przyrastała o ok. 1 dzień na wiek. W 1582 roku, ta niedokładność została zniwelowana w krajach katolickich poprzez przyjęcie kalendarza gregoriańskiego i pominięcie 10 dni. Po ok. 200 latach, poprawiony kalendarz przyjął się w innych religiach, ale kalendarz juliański pozostał w użyciu w niektórych kościołach do dziś, chociażby w rosyjskim kościele ortodoksyjnym.

Kalendarz gregoriański został zaakceptowany przez prawo islandzkie w 1700 r. Do tego czasu niezgodność wzrosła do 11 dni. Dni te pominięto w 1700 roku, w ten sposób, że 17 listopada stał się 28 listopada. Większość świąt i uroczystości zostało wówczas przesuniętych o 11 dni, choć w niektórych przypadkach poprawka była inna. Na przykład, Pierwszy Dzień Lata został przesunięty tylko o 10 dni, tak, by dalej przypadał w czwartek. W związku z tymi zmianami, kalendarz juliański był na Islandii określany mianem: "stary styl" (gamli stíll), a gregoriański - "nowy styl" (nýi stíll). Jeszcze w końcu XIX w. takie określenia jak np.: "stare Boże Narodzenie", używano do nazywania świąt w odniesieniu do kalendarza juliańskiego.


Islandzkie dni tygodnia dawniej i dziś

Islandzkie nazwy dni tygodnia początkowo miały związek z mitologią nordycką. Nazwy tego typu przetrwały do dziś np. w języku angielskim, niemieckim, czy duńskim. Jeszcze w XII wieku, dni tygodnia w języku staroislandzkim wyglądały następująco:

  • sunnudagur - dzień słońca (niedziela)
  • mánadagur - dzień księżyca (poniedziałek)
  • Týsdagur - dzień Týra (wtorek)
  • Óðinsdagur - dzień Óðina (środa)
  • Þórsdagur - dzień Þóra (czwartek)
  • Frjádagur - dzień Friggi (piątek)
  • þvottdagur lub laugardagur - dzień mycia

Z biegiem czasu jednak, kościół czynił usilne starania, by pozbyć się nazw, które wprost pochodziły od imion pogańskich bogów. Wprowadzono więc do użytku następujące, zaproponowane przez kościół, nazwy:

  • þriðji dagur - trzeci dzień (wtorek; w nowej, obecnej formie: þriðjudagur)
  • miðvikudagur - środkowy dzień tygodnia (środa)
  • fimmti dagur - piąty dzień (nowa forma: fimmtudagur)
  • föstudagur - dzień postu (piątek)

"Stary" Sunnudagur wygrał jednak rywalizację z proponowanym przez kościół Drottinsdagur (dzień Boga), a mánadagur (w nowej formie: mánudagur) nigdy nie był poważnie zagrożony przez proponowany dla poniedziałku annar dagur (drugi dzień).



Wiecej artykułów

Skomentuj tę wiadomość na forum





Copyright © 2003-2006 ICELAND.PL
Wszelkie prawa zastrzezone - All rights reserved